Monolog

Monolog.
Terdapat dua jenis monolog: 1) monolog dalaman 2) monolog luaran

baru balik kuliah sastera ke chill? ahaks.

pernah jumpa tak budak ke ongtua ke remaja muda belia beliawanis yg jenis cakap sorang2? bukan yg versi dalam hati (monolog dalaman) tp ni versi cakap guna nada suara yg biasa tp ditujukan buat diri sendiri gicew. aku rasa semorang jenis mcm ni kut. 

apa yg difokuskan di sini ialah monolog luaran yg kerap kali dilakukan dalam konteks tindakan luar kawal. HAH mbik.

aku pernah jumpa dgn budak jenis ni. budak yg amat rapat dgn aku. masalah dia, ha ni lah. kuat betul sindrom monolog luaran budak ni sorang sampaikan tgh buat keje sekolah tu pun bunyi lagi suara dia bebel pe tah ku tak hirau.

jika disingkap kisah hidupnya, bagi aku, kisah yg sayu. boleh diklasifikasikan sebegitu lah.

kejap nangis sorang2. lepastu cakap sorang2 lagi. cikgu pernah cakap, orang macam ni mungkin banyak benda yg dia tak luah dan dia pendam sampai lama-lama boleh jadi mental break eh hahahhahahahahaha pe tah nama dia tp jenis yang sakit mental la. tapi ni mungkin tahap rendah atau tahap permulaan. tapi tetap bagi aku, orang macam ni tak termasuk dalam kategori mental breakdown ke apa. bila dia biasa luahkan kepada diri sendiri dan dah jadi tabiat dan dia tak kacau hidup orang, apa yang gila? apa dia ko cakap kat aku apa dia yang gila?

"ala manja betullah dia ni nak nangis nangis. eh benda tu pun nak nangis ke?"

eh hello assalamualaikum! dia nangis sebab dia dah banyak tahan, pendam sampai akhirnya dah tak menahan, benda kecik pun boleh buat dia nangis. cuba ah ko rasa. ko tak tau ko diam! aku taruh selumbar pangkal hidung ko baru tau

orang macam ni dia perlukan seseorang yg sudi jadi telinga dia. barulah reduce skit tabiat monolog tu. memanglah kalau ada apa-apa masalah, big or small, kabir or bhatia shaghir, kita adu semmmmmwa kat Allah tapi kita pun perlukan orang yang boleh bagi respon yang zahir dan langsung. paham tak apa akak cakap ni? takyah bagi nasihat ke kata2 semangat, sumbangan telinga pun dah lebih dari cukup. di saat klimaks cerita dia (maybe dia dah nak nangis) (mata dia pandang ko dgn pandangan 'ko paham kan?'), dgn keyakinan dan ketabahan, ko senyum utk dia. oh it heals the pain magically like seriously i told'ya



someone who will hear all you have to say and heal the pain you had for some long period before you urge it out is someone who you will found one in a million.

macam di sekolah, kita ada pembimbing rakan sebaya (prs) yang boleh kita adu masalah psycho atau masalah rumahtangga yg membebankan kepala lutut contoh macam, nak hantar anak kat nursery mana, laki nak makan apa tengahari nti sebab ko tak sempat nak masak pagi tu takut nti kena sekat di pintu pagar sebab lewat (tak nak kompleks lagi ke) kalau aku, aku tak galakkan adu kat prs. atas sebab tertentu. pengaruh jahat ni haaa tak nak lawan ke? prs sekolah aku muka-muka emo semua tak kuasa i tau. hilangkan kerutan di wajahmu, prs. 

aku pernah luah lah dekat beberapa org prs sebelum ni dan hasilnya 60% je memuaskan. aku tak mintak jawapan, mintak dengar je. tak habis lagi aku cerita dah sebok keluar ayat hujah pendapat dia. oi sabaq takleh ka aku nak cghita tak senang. yg prs sorang lagi tu, jenis tak paham cerita. kita gelak nak hiburkan hati pun, dia buat muka tak faham cemtu. please just quit prs for real.

justeru itu, saya merangkap akak cute yg terlebih chill ini menyeru, korang tolonglah jadi budak yg berbudi bahasa. at least, klu jumpa orang macam ni, janganlah pulak first thought tu 'budak ni dah kennapa?' sebaliknya, biarkan... itu dunia dia [wah dunia mcm takut pulak bunyi] 


cerita ni ekceli, aku tak cakap orang len. aku cakap aku.

Comments

Popular posts from this blog

losing weight is like losing bad habit

How I predict my degree life

Tohok Balek