Jaga hati.

Bismillah

Jaga hati? Daripada apa? 

Ya jaga hati. Daripada hasad dengki, buruk sangka, busuk hati, dikuasai syaitan, dikuasai nafsu. Agh banyak lah.

Payah tau tak nak jaga hati. Kalau hati ni boleh kita cuci, hari-hari jugak rajin nak cuci. Kalau boleh buang tapi tak sekat nyawa, sanggup derma bagi dekat orang yg kanser hati. Kalau boleh mintak ganti, Allahu! Nak hati sesuci sebersih hati yang tak pernah dikotori. Sesuci hati para Nabi dan Rasul. Allahuakbar! 

Kita semua manusia. Allah bagi sorang, satu hati. Adil sama rata. 
Mesti sorang-sorang tak terlepas drpd jangkitan hati yg negatif bukan?
Aku pun mcm tu jugak. 




Kekadang hati terasa dengki. Dengki kalau diri tak dihargai, tak diberi perhatian, tak dapat apa yg org lain dapat. 

Aku pernah sakit hati. Dapat tahu seseorang yg aku panggil 'sahabat' berkongsi rahsia, berkongsi cerita, berkongsi papelah dgn orang lain.
Rasa mcm diri ni tak wujud, tak diketahui, tak dikenali, tak...err. 

Kalau korang pernah rasa mcm ni, ingatlah,

'SAHABAT YANG KETAWA BERSAMA TAK SEMESTINYA MENANGIS BERSAMA'
'Tidak semua benda kita kena tahu. Privasi itu perlu.'

Aku ni jenis tak boleh kalau tak tahu hal orang. Lagi-lagi kalau benda tu dipanggil 'rahsia'/'secret', alergic tau tak alergic? Pencinta rahsia sedunia lah katakannnnn. I loooooooooove secrets y'know!
Jadi kalau 'sahabat' tak bagitau aku rahsia diorang, of course ah rasa sakit hati. Apa ni org lain tau aku tak tau? Jenis tak hormat privasi orang macam ni lah.

Tersisih, pernah?
Contoh mcm duk lepak ramai-ramai, mestilah beribu cerita nak kongsi kan, tapi time ko tgh bercerita tu boleh pulak org len duk ckp dgn org len lah, check kuku lah, korek hidung lah, betulkan tudung lah. Mestilah rasa menyampah tahap nak lempar klaut je semua benda kat situ.

Cara nak rawat, senang! Ko blah dgn tiba-tiba. Kompem diorang cari. Kalau tak cari jugak, mcm ni lah, takyah nak merajuk. BURUK! Lagi-lagi klu geng lepak ko jenis tak layan rajukan ablasa aaaa memanglah kannn.

Takyah nak pikir sgt pasal kawan. Mak bapak nak taruk mana? Dalam beg sekolah? Pikirkan pasal pelajaran, macam mana nak balas jasa mak bapak, taat diorang. BANYAK BENDA LAGI LAH NAK KENA PIKIR KEJADAH PULAK NAK KESAH PASAL KAWAN YANG TAK KESAH DEKAT NGKO? *take an action babe*

Takde kawan pun tak mati aa weh. Allah kan ada? Have faith in Allah. 

Dah ah buruk a nangis mengenangkan org yg tak kesah pun dekat ngko. 

Dalam usia remaja darah manis cm kita kita ni, kita perlukan mak bapak sebagai rakan, tau? Itu salah satu proses pembesaran. We grow up and in this process, we need our own parents as our buddies. Ewah engris ku.
Apa-apa, cerita dkt mak bapak eh. Klu diorang taknak dgr, korang cerita je, asal lepas apa yg kita nak luah, buat drama sikit ke, leleh depan diorang, kut kut lah diorang layan. Takkan la mak bapak tak layan anak sendiri kut. Mustahil. 

Teringat pulak, mak aku pernah cakap;


"Srumo ni anok ummi. 
Teghe buke main lagi payoh tokkea la tokse ngaku anok"

Semua mak rasa macam tu lah. Kot. 

Pernah tengok mak korang pushing nak beranak? Kalau dpt tengok tu kompem menangis tak nak kesah kat org len, layan mak je keje. Ya Allah :'(

Kalau boleh mintak, aku tak nak susahkan ummi utk lahirkan aku, besarkan aku, jaga aku, bagi makan minum aku, layan ragam aku. Sebab keje kita sbg anak ni sepatutnya menggembirakan mak bapak, bukannya menyusahkan diorang. Bawak-bawaklah berubah. In shaa Allah berubah ke arah kebaikan. Ke arah mencari redha Allah. Redha Allah terletak pada redha IBU dan BAPA.

Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang ummi. Abah jugak!

Assalamu'alaikum.

Comments

Popular posts from this blog

losing weight is like losing bad habit

How I predict my degree life

Tohok Balek