RAYA kite tak de lah letih sgt!

Assalamualaikum.

Nah. Perasan tak, tulisan post yg ni agak besar lah jugak dibandingkan dengan post-post sebelumnya. Bukti yang aku semangat nak cite pasal raya aku yang aku excited gile nak post utk korang last last dah kesampaian ni, aku mcm err tak ingat lah pulak ._.

K, lupakan. 

1 Syawal

Actually, family aku punya tema warna kelabu. Appearantly, akak aku punya baju buat hal, so kita batalkan, pakai baju yg sepatutnya utk raya ke-3. Dah raya ke-3, tak sedondon ler. GAMBAR? Sorry takde. Akak aku save lg dalam iPad dia woh aku tak riya' lah wei.

Perut aku agak lah angin kuatnya. Paham tak? Macam, nak makan tapi, angin tu buat kita jadi nak sendawa je kerja. Memang terbaek lah buat hal raya raya nih! Tapi tak kesah. Hm meh kongsi lah siket.

Lepas solat raya, kami satu family rehat jap kat rumah bapak saudara aku, kat kampung dan dekat dgn masjid kitorang pi sembahyang tu. Aku dgn akak aku tak bawak tudung, so kami beraya dgn kain smbhyg. Terbaik kan? Ayh sue hantar kami balik, bersiap. So we went je lah. Kitorang balik semula ke rumah bapak saudara aku tadi. Tunggu bapak dgn mak saudara aku lagi 2 org, baru kitorang start jelajah satu kampung. Well, semua happy happy menjerit bagai pun ada. Punyalah happy katekan! Aku je sedih sikit sebab... adelah! Tanya Zatiey hihi. Selesai semua sampai zohor, balik rumah ayh sue and get some rest, lepas asar, family aku balik rumah. Oh hm, rumah aku dgn kampung aku dekat je. Terpisah lorong aje. Raya dekat rumah jiran lah pulak. Satu je pun. Dekat rumah, memang tak meriah. Maklumlah, semua balik kampung jauh-jauh. 

2 Syawal

Yang perempuan, berjubah hitam. Lelaki, bebas kut ntah tak ingat!
Pagi, ziarah kubur tok ayah, nenek, mok wo, moye, dan tetamu Allah yg lain. 
Lepas ziarah, pergi rumah tauke CPT. Ahah waris aku je tu. Lepas tu pegi rumah nenek saudara aku, wah gile tak rapat. Rapat lah. Tu pasal excited nak pegi rumah diorang tu ah! Hish, kalaulah akak aku dah save gambar ni, sumpah best post aku ni!

Raya ke-2 dah ada buat kenduri kahwin. Family aku pegi la kat satu rumah ni, lepas bersalam dgn pengantin perempuan, aku, akak-akak dgn bonda aku, masuk lah rumah pengantin nak tengok pelamin uhuh macam biasa laaah. Tetiba je, bonda suruh aku keluar cepat-cepat. Ope-openya, ada sorang mak cik ni jubah sebijik dgn yg aku punya. PUNYALAH! Aku dah habis control nak sorok jubah aku ni sampai aku sekali tersorok haha. Tapi ada je, jantan jantan keparat gelak tengok jubah aku dgn mak cik tu sama. Aku tayang lesung pipit ajelah. Gelak lah kau, aku nak balik! Dalam hati...

3 Syawal

Bonda buat open house ehem rumah terbuka. Tak ajak ramai pun sebab abang aku beria-ia benor suruh bonda adakan rumah terbuka. Yelah, mak mana tak sayang anak. Ah merajuk ah camni! Yang letihnya aku, cuci pinggan sudu gelas garfu mangkok, polistrene ada je, tetamu tu je taknak guna ah belagak lah korang ni! Haha aku jahat.

Poksu sekeluarga tak datang. Hm sedih. Yg datang, anak laki dia je, Su Azim. Maklum, kawan baik abang aku kot. Datang pun dgn kawan la bukan dgn family dia. 

Paling memalukan, malam pukul 9 cemtu, hujan ribut kat rumah. Siap bergelap lagi kitorang beropen house. Blackout ler. Eh bukan tu yg memalukan. Nih, sepupu aku sebelah ayah aku, keluar pegi masuk kereta dia pastu, masuk balik dalam rumah kitorang pegang kunci kete dia tu. Fikirku, oh dah nak balik Che Ana nih. Aku hulur tangan lah nak salam dgn dia. Rope-ropenya, "heh tokse balik lagi" "hm bakpo tk oyk, malu kawe" Dahlah depan sepupu-sepupu laki aku ada jugak yg perempuan pun masa tu. Ah malu gile! K dah kurang malu tu.

4 Syawal

 Pergi ziarah kubur tok wan. Ayah kepada ayah aku. Hm allahyarham dah takde masa aku 6 tahun lagi. Belum sempat aku nak rapat dgn dia, dah pergi dulu wuuu sedih. Serious ni sedih. Hm k, pegi rumah cik joh, beraya kat sana. Takdelah meriah sgt hari tu.

5 Syawal

Pagi, pegi CIMB, uruskan perbankan akak aku. Pastu teman ayah aku makan nasi (breakfast) haha tak menyempat ayah aku nak tambah nasi aku dah heret pergi MILAN, my spec broke yesterday evening. Wuuuuu sedih lagi. Lepas tu, pegi rumah bapak saudara aku, gotong-royong menyiapkan juadah utk org yg datang buat makan-makan sempena apa tu org panggil, La ilaha illAllah ramai-ramai tu. Hm yg tu lah. Utk arwah tok ayah dgn nenek kami. Laksa je.

Well, 5 je lah. Lagipun, sapa lah nak baca benda panjang cam ni, gambar pun takda. 

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI je lah utk korang yg sudi baca. 

Aku akan edit post raya ni, taruk gambar pe semua. You just wait and see!
 

Comments

Popular posts from this blog

losing weight is like losing bad habit

How I predict my degree life

Tohok Balek